Thursday 8 August 2013

Egypt anti-government protesters warned to disperse 'rapidly' or face force



Penyokong Mesir yang digulingkan Presiden Islam Mohamed Mursi telah diberi amaran untuk meninggal pesatnya 2 Kaherah 2 yang mereka telah menduduki. Kerajaan telah berulang kali memberi amaran memecahkan kepada ‘Sit-in, berkata tentera tidak lagi bergerak dalam sebelum ini kerana bulan Ramadan, yang berakhir pada malam Rabu.

Walaupun panggilan Ikhwan Muslimin untuk protes secara aman, pihak berkuasa yang disokong tentera menuduh ia melanggar undang-undang dan membahayakan keselamatan awam. Perdana Menteri interim Mesir berkata penunjuk perasaan telah menghasut keganasan, dengan menggunakan senjata, menyekat jalan raya dan menahan orang.

Sebelum jawatan presiden Mesir mengisytiharkan bahawa usaha diplomatik antarabangsa untuk menamatkan krisis politik telah gagal, dan diadakan ia Ikhwan Muslimin yang bertanggungjawab.

Mesir masih mempolarasikan menggulingkan Mursi dan acara berikutnya. “Rundingan telah terikat untuk gagal, kerana kepimpinan di kalangan penyokong Mursi bertegas kepada pandangan mereka sahaja. Langkah presiden adalah betul. Tetapi ‘Sit-in tidak adalah cara yang betul untuk meneruskan,” kata seorang lelaki pertengahan umur di Kaherah.

Lain menyalahkan kerajaan yang disokong tentera untuk perbincangan itu gagal: “Saya tidak mengiktiraf kerajaan ini Bagaimana anda boleh menjalankan satu rampasan kuasa tentera dan kemudian mahu berunding dengan saya.” kata seorang lelaki yang lebih muda. 2 orang senator Amerika Syarikat dalam misi yang marah pengantaraan kerajaan sebelum ini, dengan menerangkan menggulingkan bekas Presiden Mursi sebagai “Rampasan kuasa”.

John McCain dan Lindsey Graham juga dipanggil untuk berdialog dengan Ikhwan Muslimin dan pembebasan tahanan politik. Mereka memberikan akaun pesimis keadaan, dengan satu amaran Mesir boleh menjadi "hari dari pertumpahan darah". Presiden pertama negara bebas dipilih itu diadakan di lokasi yang tidak didedahkan dan beribu-ribu penyokongnya terus berkhemah di Kaherah.

Supporters of Egypt's deposed Islamist President Mohamed Mursi have been warned to leave rapidly the two Cairo squares they have been occupying. The government has repeated a warning to break up the sit-ins, saying the military has not moved in before now because of Ramadan, which ends on Wednesday night.

Despite the Muslim Brotherhood's call for peaceful protests, the military-backed authorities accuse it of breaking laws and endangering public safety. Egypt's interim prime minister says the protesters have been inciting violence, using weapons, blocking roads and detaining people.

Earlier the Egyptian presidency declared that international diplomatic efforts to end the political crisis had failed, and that it held the Muslim Brotherhood responsible.

Egypt remains polarised over Mursi's overthrow and subsequent events. "The negotiations were bound to fail, because the leadership among Mursi's supporters insist on their viewpoint only. The presidency's move is correct. But the sit-in is not the right way to proceed," said one middle-aged man in Cairo.

Others blame the military-backed government for the failed talks: "I don't recognize this government. How can you carry out a military coup and then want to negotiate with me?" said a younger man. Two visiting US senators on a mediation mission angered the government earlier, by describing the overthrow of former President Mursi as a "coup".

John McCain and Lindsey Graham also called for dialogue with the Muslim Brotherhood and the release of political prisoners. They gave pessimistic accounts of the situation, with one warning Egypt could be "days from bloodshed". The country's first freely-elected president is being held at an undisclosed location and thousands of his supporters remain camped out in Cairo.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...