AFP Photo/Shingo Ito
Njulaina - Kerajaan Jepun telah meluluskan rancangan untuk
membina sebuah kereta api yang akan membawa penumpang dari Tokyo ke Nogoya pada
kelajuan 310 batu per jam (500 km per jam). Kereta api, yang akan menjadi yang
tercepat di DUNIA, akan menggunakan teknologi pengangkatan magnet.
BACA lanjut: China menguji 3,000
kilometer per jam konsep kereta 'super-Maglev' (READ MORE: China
tests 3,000-kph ‘super-Maglev’ train concept)
Baris baru akan menghulurkan 180 batu (290 km)
antara kedua-dua bandar2, dan perjalanan akan mengambil masa hanya 40
minit. Ini adalah separuh waktu bahawa kereta api peluru semasa mengambil, yang
bergerak pd kelajuan sehingga 200 mph (322 kph), Wall Street Journal
melaporkan.
Kereta adalah gagasan dari JR Tokai, syarikat utama
kereta api yang beroperasi di Kawasan Chūbu di pusat Jepun. Dalam bahasa Jepun,
"Tokai" berarti "Laut Timur" dan merupakan nama daerah
antara Tokyo dan Nogoya.
JAPAN Approves plans
for WORLD's fastest train LINE . . .
The Japanese government has approved plans for a
train that will carry passengers from Tokyo to Nogoya at a speed of 310 miles
per hour (500 kph). The train, which will be the fastest in the world, will use
magnetic levitation technology.
The new line will stretch 180 miles (290 km) between
the two cities, and the journey will take just 40 minutes. This is half the
time that the current bullet train takes, which travels at speeds of up to 200
mph (322 kph), The Wall Street Journal reports.
The train is the brainchild of JR Tokai, the main
railway company operating in the Chūbu region of central Japan. In Japanese,
“Tokai” means “East Sea” and is the name of the region between Tokyo and
Nogoya.
Jepun Menjalankan
Ujian Pertama Awam New 311 MPH kereta api Maglev 'L-Zero' (Japan Conducts First Public Test of New 311
MPH 'L-Zero' Maglev Train) http://inhabitat.com/japan-conducts-first-public-test-of-new-311-mph-l-zero-maglev-train/
#transport 5:38 AM - 30 Sep
2014
Teknologi di sebalik kereta api maglev yg
menggunakan caj magnet utk mengang-kat kereta api ke udara, beberapa inci di
atas landasan konkrit atau guideway. Ini membolehkan kelajuan yg lebih tinggi
utk dicapai, sebagai kereta dpt bergerak sepanjang tanpa menghasilkan
sebarang geseran.
Bulan lalu, sebuah kereta api maglev telah diuji
dengan jayanya pd landasan yg betul dalam wilayah Yamanashi, berlari di
atas roda sehingga mencapai 103 mph (167 kph). Ketika teknologi maglev itu
dihidupkan, ia diangkat dari & berlumba-lumba untuk kelajuan 310 mph (500
kph).
The technology behind the maglev train uses a
magnetic charge to lift the train into the air, a few inches above its concrete
track or guideway. This enables higher speeds to be achieved, as the carriages
can move along without generating any friction.
Last month, a maglev train was successfully
tested on a track in Yamanashi prefecture, running on its wheels until reaching
103 mph (167 kph). When the maglev technology was switched on, it lifted off
and raced to speeds of 310 mph (500 kph).
Jalur ini akan menggantikan kereta peluru semasa,
yang menyambut ulang tahun ke-50 hanya beberapa minggu yang lalu.
JR Tokai berharap utk menyelesaikan pautan utk
Nogoya pada 2027 & kemudian membina lanjutan garis ke Osaka dengan 2045.
Waktu perjalanan semasa ke Osaka dari Tokyo ialah 130 minit, tetapi akan
dikurangkan kepada hanya 67.
Syarikat itu merancang untuk membiayai pembinaan regangan pertama dari
baris dengan sendirinya, dan menganggarkan kos sebanyak 5.5 trilion yen (US $
50 bilion).
Ketua Pegawai Eksekutif syarikat itu memberitahu
Japan Times bahawa dia komi-ted untuk bercakap kepada pihak berkuasa tempatan di
sepanjang laluan untuk membuat penduduk yakin disebabkan jumlah yang minimum
gangguan.
Sekurang-kurangnya 86 % peratus dpd perlawanan
pertama dari Tokyo ke Nagoya dijangka akan dibina di dlm terowong. Di
beberapa kawasan bandar, kereta akan menjadi sehingga 40 meter di bawah tanah.
The line will replace the current bullet train,
which celebrated its 50th birthday just a few weeks ago.
JR Tokai hopes to complete the link to Nogoya by
2027 and then build an extension of the line to Osaka by 2045. The current journey
time to Osaka from Tokyo is 130 minutes, but will be reduced to just 67.
The company plans to finance the construction of the first stretch of the
line by itself, and has estimated the cost at 5.5 trillion yen (US$50 billion).
The company's CEO told the Japan Times that he is
committed to speaking to local authorities along the route to make sure
residents are caused the minimal amount of disturbance.
At least 86 percent of the first leg from Tokyo to Nagoya is expected to
be built in tunnels. In some urban areas, the trains will be up to 40 meters
underground.
READ MORE: http://on.rt.com/jwgfft