Sunday 4 August 2013

OrCam yg bertujuan utk Meningkatkan Kualiti kehidupan utk Penglihatan . . .

New Picture 193
Membaca akhbar adalah mudah untuk penglihatan tiruan OrCam ini (Foto: OrCam) (Reading the newspaper is easy for OrCam's artificial vision (Photo: OrCam).

OrCam aims to improve quality of life for the visually impaired 
By TIME after tIMe@1WORLDCommunity,  Gizmag

OrCam adalah kamera kecil dikaitkan dengan komputer boleh pakai sangat hebat. Ia melihat apa yang anda lihat dan anda melalui jari menunjuk memahami apa maklumat yang anda dapatkan, maklum balas pendengaran menyampaikan melalui cuping telinga konduksi tulang. Menggunakan antara muka pengguna intuitif, peranti ini boleh membaca teks, mengiktiraf muka, mengenal pasti objek dan tempat-tempat, cari nombor bas dan juga memantau lampu isyarat.

The OrCam is a small camera linked to a very powerful wearable computer. It sees what you see and through your finger-pointing understands what information you seek, relaying auditory feedback through a bone conduction earpiece. Using an intuitive user interface, the device can read text, recognize faces, identify objects and places, locate bus numbers and even monitor traffic lights.

DUNIA teknologi moden hari ini menghasilkan pelbagai jenis peranti arus perdana dan perisian yang akan membolehkan orang ramai dengan wawasan dikurangkan untuk menjadi lebih berdikari.

Telefon pintar sebagai contoh, dengan mereka terbina dalam kamera, adalah rahmat kepada penglihatan dengan menggunakan teks-ke-ucapan dan perisian SayText, yang mana pengguna boleh mengambil gambar imej teks dan mempunyai telefon yang membacanya kembali kepadanya.

Ciri-ciri yang berbeza yang dipertingkatkan dan perisian pembesar adalah ciri-ciri telefon pintar sangat berguna, tetapi mungkin yang paling bermanfaat adalah pembantu/ pengetahuan pelayar peribadi pintar kini boleh didapati dalam sistem operasi mudah alih hari ini, seperti Apple Siri dan Sherpa Android.

OrCam, di sisi lain, direka dengan ketara lebih pemprosesan otot. Ia pada asasnya adalah sebuah komputer mudah alih bersaiz poket berkaitan dengan kamera yang klip untuk cermin mata pengguna dengan magnet kecil - tidak sepenuhnya seperti Google Glass kelihatan-bijak, namun memang lebih kuat.

Today’s modern technological world is producing a plethora of mainstream devices and software that will allow people with reduced vision to be more independent. Smartphones for example, with their built-in cameras, are a boon to the visually impaired by use of text-to-speech and SayText software, with which the user can photograph an image of text and have the phone read it back to them. Enhanced contrast features and magnifier software are particularly useful smartphone features, but perhaps the most beneficial is the intelligent personal assistant/knowledge navigators now available in today’s mobile operating systems, such as Apple’s Siri and Android’s Sherpa.

OrCam, on the other hand, is designed with substantially more processing muscle. It is essentially a pocket-sized portable computer connected to a camera that clips to the user’s glasses with a tiny magnet - not entirely unlike Google Glass looks-wise, yet inherently more powerful.

New Picture 190
Peranti kamera OrCam ini, dilampirkan kepada sepasang cermin mata oleh magnet kecil (Photo: OrCam). (OrCam's camera device, attached to a pair of glasses by a small magnet (Photo: OrCam).

Sistem ini menggabungkan cuping telinga konduksi tulang yang menyampaikan output teks-ke-pertuturan, atau perihalan objek menunjuk oleh pemakainya. Transduser konduksi tulang tidak menghalang luar yang baik, tetapi yang sangat baik dalam mengekalkan kejelasan bunyi dalam persekitaran yang bising. Pada masa ini peranti terbaik digunakan dalam normal/siang hari, walaupun dengan bantuan lampu suluh ia masih boleh berfungsi dalam persekitaran yang gelap.

The system incorporates a bone conduction earpiece which conveys text-to-speech output, or descriptions of the object pointed at by the wearer. Bone conduction transducers do not block outside sound, but are excellent in maintaining sound clarity in a noisy environment. Currently the device is best used in normal/daylight, although with the aid of a flashlight it can still function in darker environments.

New Picture 192
Peranti OrCam: komputer bersaiz poket, klip-pada kamera dan tulang cuping telinga pengaliran (Foto: OrCam). (The OrCam device: a pocket-sized computer, clip-on camera and bone conduction earpiece (Photo: OrCam).

Dengan hanya menunjuk dengan jari mereka, pengguna boleh mendapatkan OrCam untuk memahami apa maklumat yang mereka perlukan, sama ada untuk membaca artikel akhbar, menangkap bas atau menyeberang jalan.

Walaupun muka dan tempat-tempat yang sentiasa diimbas dan diiktiraf. OrCam akan memberitahu pengguna apabila ia melihat muka atau tempat yang disimpan dalam ingatan, tanpa pengguna perlu melakukan apa-apa.

By just pointing with their finger, the user can get OrCam to understand what information they need, whether it's to read a newspaper article, catch a bus or cross the road. Even faces and places are continuously scanned and recognized. OrCam will tell the user when it sees a face or a place that is stored in its memory, without the user having to do anything.

New Picture 191
Hanya dengan menunjuk angka peranti OrCam mengetahui maklumat apa yang anda perlukan (Photo: OrCam). (Just by pointing a figure the OrCam device knows what information you need (Photo: OrCam).

Menggunakan algoritma dipanggil Shareboost, sistem kawalan minimalis dilaporkan "lapar untuk input." Item boleh disimpan dalam ingatan dengan hanya memegang sehingga objek itu dan berjabat ia. Begitu juga, untuk tempat atau muka hanya "gelombang tangan anda" melancarkan antara muka untuk menyimpan imej yang dalam bank memori OrCam ini.

Video di bawah menunjukkan seorang pekerja OrCam dengan penglihatan terhad menggunakan peranti OrCam dalam situasi harian.

Using an algorithm called Shareboost, the minimalist control system is reportedly "hungry for input." An item can be stored in its memory by merely holding up that object and shaking it. Likewise, for a place or face just a "wave of your hand" launches the interface to store that image in OrCam’s memory banks.

The video below shows an OrCam employee with limited sight utilizing the OrCam device in everyday situations.


OrCam terutamanya direka untuk orang yang cacat penglihatan, tetapi ia juga boleh membuktikan bermanfaat kepada orang-orang dengan disleksia atau kehilangan ingatan. Unit-unit komersil yang pertama akan siap pada September tahun ini dan pada mulanya boleh didapati di Amerika Syarikat sahaja.

Top image: peranti kamera OrCam ini, dilampirkan kepada sepasang cermin mata oleh magnet kecil (Photo: OrCam).

OrCam was primarily designed for the visually impaired, however it may well prove beneficial to people with dyslexia or memory loss. The first commercial units will be ready by September this year and will initially be available in US only.

Top image: 
OrCam's camera device, attached to a pair of glasses by a small magnet (Photo: OrCam).

Article Source: OrCam

(Sumber/Post Source: Gizmag. Edited).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...